Thursday, July 17, 2008

Sinar Infra Merah Jauh - Far Infrared Ray (FIR)



Membiakkan Sinar Dan Cahaya kehidupan

Sinaran infra merah jauh adalah sinar infra merah yang berjarak gelombang 25 keatas. Sinaran infra merah yang mempunyai jarak gelombang yang lebih panjang dari kitaran merah sinar yang dapat dilihat dengan mata kasar merupakan sejenis gelombang elektrik yang membawa tindakbalas haba yang tinggi.

Sinaran Infra merah yang mempunyai jarak gelombang yang pendek dikenali sebagai sinaran infra merah dekat.Sinaran infra merah tidak dapat dilihat dengan mata kasar, mudah diserap dan mempunyai tindakbalas yang kuat dan getaran yang sensitif terhadap molekul kompaun organik.

Apabila tersentuh dengan sesuatu bahan, sinaran yang berjarak gelombang pendek adalah baik untuk pantulan semula, manakala sinaran yang berjarak gelombang panjang adalah baik untuk penyerapan, Oleh kerana itu, infra merah jarak jauh mempunyai ciri ciri penyerapan yang kuat, dan ini akan membuat kita berasa suam panas.
Sebagai contoh, kita tidak berasa panas dalam air yang bersuhu 30*C tetapi kita akan berasa panas sekira nya terkena cahaya matahari yang sama suhunya. ini adalah kerana sinar infra jauh dalam cahaya matahari menembusi jauh kedalam kulit manusia dan menghasilkan haba.Tindakbalas haba ini membantu untuk membuang bakteria yang menjadi sebab utama pelbagai penyakit, mengembangkan kapilari untuk peredaran darah, dan menjana sel sel tisu.

Apabila haba tersebut menyentuh kelembapan dan molekul protein yang menghasilkan sel, ianya akan menggetarkan sel 2,000 kali seminit, mengaktifkan sel tisu, dan efektif dalam mengelakkan pelbagai penyakit orang dewasa seperti mengelakkan penetuan, menggalakkan metabolisma, dan mengelakkan kelesuan yang kronik.Tambahan lagi, sinar infra merah jauh mempunyai tindakbalas keatas diaforesis, pemulihan kesakitan, pembuangan unsur logam, tidur yang nyenyak, pewangian, mengelakkan pembiakan kulat, pembuangan kelembapan dan pembesihan udara. Atas sebab sebab ini, sinar infra merah jauh digunakan dalam pelbagai bidang seperti perumahan, bahan bangunan, tekstil dan kelengkapan perubatan.

Rawatan Perubatan Dengan Sinaran Infra Merah Jauh

1. Mengelakan Kanser

Sel kanser adalah lemah dibawah suhu yang tinggi, pengeluaran darah adalah nyata dan jumlah hematosil tisu kanser adalah kecil dan sukar untuk membebaskan haba. Enzim yang melawan hidrogen cyanide juga tidak mencukupi. Haba radiasi yang dihasilkan sinaran infra merah adalah efektif kerana ianya bertindak dibawah suhu yang dibenarkan dan tidak merosakkan kitar sel yang normal. Dengan penghasilan enzim oleh sinaran infra merah dan pembaikkan hematosil, anda bebas dari simtom pengeluaran darah berlebihan

2. Nod Limpa

Oleh kerana limpa mengandungi tahap keasidan tinggi akibat konsentrasi ion hidrogen yang rendah, ianya akan meransangkan saraf, menyebabkan pelbagai stres yang datang bersama kesakitan yang tajam serta paralisis untuk seseorang yang keletihan. Untuk melawannya sinaran infra merah berjarak gelombang 7-30u sampai kelapisan hipodemik yang dalam oleh getaran simpatetik, penyerapan serta kuasa penembusan yang mendalam. Oleh itu, apabila suhu dilapisan dalam hipodermik meningkat, perkembangan kapilari dan peraliran darah dapat ditingkatkan

3. Gastritis, prostat membesar dan hemoroid

Bagi rawatan hemoroid, pemeriksaan selama 30 minit dilakukan pada dubur dan pelvis dengan menggunakan kusyen berbentuk donut bersama peralatan terapi infra merah

4. Ketidak seimbangan menapos

Apabila fungsi overi menurun ,pengeluaran estrogen akan berkurangan dan rombakkan berlaku dalam equilibrium hormon diantara kelenjar endokrin yang mengawal fungsi seks. Apabila pembebesan estrogen berkurangan , ketidak seimbangan berlaku disaraf dan perfungsian darah di hipotalamus, lantas pengendahan pergerakan darah akan berlaku. Fungsi metabolisma kelenjar pituitari akan berubah dan jumlah hormon perangsang rongga dalam darah atau air kencing akan meningkat

5. Herpis Zoster

Sungguhpun kuman penyakit dilonggok sebagai virus, akan tetapi fakta ini masih belum dapat disahkan. Virus penyakit menyerap masuk kekulit dan saraf, menyebabkan penghasilan lecetan air kecil dikawasan dimana saraf berleluasa dan ianya disusun dalam bentuk kelompok yang berkumpulan. Simtom yang paling buruk ialah ketidak seimbangan mata. Biasa nya, ianya akan mengambil masa selama 15 hari untuk sembuh. Walau bagaimana pun ada yang mengambil masa yang lebih lama sehingga beberapa bulan

6. Sindrom Raynaud dan Lumbago

Pelbagai tekanan dan penyakit adalah penyebab lumbago.Sinaran infra merah mempunyi kesan pemanasan yang memanaskan dalaman tubuh manusia, menggalakan pengaliran darah, serta meredakan saluran darah tersumbat. Dengan ini, sindrom raynaud dan lumbago menjadi mudah untuk dirawati.

7. Lukoria

Tiada terapi lain yang menyerlah lebih dari terapi fizikal infra merah untuk pengecutan rahim. Dihospital, sinar infra merah digunakan selepas bayi dilahirkan. Kesan yang baik dapat dilihat untuk lukoria apabila sinaran infra merah digunakan secara berterusan, 7 ke 8 minit setiap sesi adalah baik dan setelah menerima rawatan tersebut, anda akan dapat melihat kesegaran dan peningkatan daya seks.


Kalung Ener-G mempunyai 80% FIR (Far Infrared Ray) cuma berharga RM 500.00 (Lima Ratus Ringgit) harga seumur hidup.

Sila rujuk catitan dihalaman Kalung Ener-G atau lawat web http://www.teamfifi.com/ untuk berkongsi rahsia purba kearah usia yang panjang - InshaAllah !

Kesihatan kita adalah yang paling penting didalam hidup kita, jangan abaikan. Mencegah penyakit adalah lebih baik dari mengubati penyakit!


No comments: